Zápis na školský rok 2020/2021   |  Viac informácií →

Žíhľava dvojdomá/ pŕhľava

Ciele: Rozvíjanie slovnej zásoby, porozumenie explicitnému a implicitného významu textu, odpovedanie na otázky vyplývajúce z vypočutého, reprodukovanie obsahu, rozvoj predstavivosti a pamäte, uvažuje nad informáciami prezentovanými prostredníctvom informačno-komunikačných technológii

So zatajeným dychom počúvame zážitky našich starých rodičov. O živote, o láske, o detstve.. Zo všetkých najradšej mám však rozprávanie o lúkach, o zázračných bylinách, ktoré dokázali liečiť. Burina, ktorú len ťažko chytíme voľnou rukou je jedna z mnohých, o ktorých mi naša stará mama rozprávala. Je vraj výborná do kuchyne, pomáha na reumu a čistí krv. Pridáva na krásne vlasom a našej pleti. Viete o čom bude reč?

Vypočujte si nahrávku:

Zameriavame sa na explicitný význam a rozvíjanie slovnej zásoby. O čom je vypočutý príbeh? Aké schopnosti má žihľava? Ako môžeme žihľavu využiť? Kedy sa zbiera žihľava? Aká žihľava sa zbiera? Čím si ochutíme čaj?

Vymyslime spoločne žihľavový príbeh. Dieťa opakuje vždy predchádzajúce slovo a pridáva k nemu nové slovo. Aktivitou budeme rozvíjať slovnú zásobu a si potrénujeme pamäť.

Obmenou aktivity môže byť aj to, že deti najskôr vymýšľajú slová, ktoré súvisia s témou – Žihľava lieči. Následne slová využijú v príbehu.

Sluchovú pamäť potrénujeme napríklad pri opakovaní receptu na žihľavový čaj. Dieťa má zopakovať všetky slová, ktoré počulo. Postupne môžeme ich počet zvyšovať. (rukavice, natrhať, nasekať, lúhovať, med, piť)

Pri trhaní žihľavy sa vraj môžeme popŕhliť. Stalo sa Vám to už niekedy? Čo spôsobuje, že tá žihľava pŕhli? Čo to slovo pŕhliť vlastne znamená?

Sledujeme, aké sú reakcie detí na nové, neznáme slová. Deti sa prostredníctvom nahrávky oboznamujú s neznámymi slovami, snažia sa vysvetliť ich význam napríklad opisom, použitím synonymických výrazov a pod.

Čo myslíte, kto hovoril v nahrávke, ako sa môžu volať? Aký názov by mohla mať nahrávka?  Kde a kedy sa rozhovor mohol odohrávať? Ako by sa žihľava mohla ešte využiť, čo myslíte?

V spontánnej diskusii nechávame priestor, aby deti vyjadrovali svoje názory, predstavy. Vychádzajú z vlastnej skúsenosti a poznania. Deti radi pracujú s fantáziou. V spoločnej diskusií zisťujú, že ich odpovede môžu byť rôzne. Učia sa, že premýšľať sa dá rôznym spôsobom.

Na získanie ďalších informácií môžeme využiť dostupné atlasy, herbáre a pokračovať v skúmaní jej liečivých účinkov.  Počas prechádzky môžeme žihľavu nazbierať . Na akých miestach rastie najčastejšie? Nazbierané listy môžeme pozorovať lupou či pod mikroskopom. Dokonca si z nej môžeme aj niečo chutné navariť či upiecť. Výborná je do praženice, na čaj alebo z nej môžete upiecť chutný chlebík.

Zdroje: https://mpc-edu.sk/sites/default/files/publikacie/zapotocna-petrova-jazyk_a_komunikacia-na_webe.pdf; https://mpc-edu.sk/sites/default/files/publikacie/o_zapotocna_z_petrova__vzdelavacia_oblast_jazyk_a_komunikacia.pdf

Komentáre

Pridať komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.