Zápis na školský rok 2020/2021   |  Viac informácií →

Nakupovanie s deťmi bez trucu a hnevu? Skúste to HRAvo!

Hrajú sa vaše deti rady na obchod? Je to pre nich miesto plné záhad. Nakupujte s nimi doma, odhaľte záhady tohto miesta a naozajstné nakupovanie môže byť hračka a zábava zároveň 😊

Pri hre na obchod sa deti pripravujú na reálne situácie. Osvojujú si model predavačky, ktorá komunikuje so zákazníkmi, počíta peniažky. Spoznávajú najmä model zákazníka, ktorý tovar vyberá a zaplatí.

Vžite sa do role dieťaťa, ktoré ešte nepozná, ako sa tovar do obchodu dostane, ako sa vyrába. Nevie, odkiaľ padajú tie peniažky, ktoré rodičia vždy nájdu v peňaženke.

Vidia, že v regáloch nájdeme to, čo potrebujeme: potraviny, oblečenie, náradia, … dokonca aj niečo sladké pod zub, čo ich tam často láka alebo hračky, o ktorých tak často hovoria a snívajú.

Vidia, že tovar nakladáme do nákupných košíkov z regálov, pri pokladni nás obslúži predavačka, ktorá spočíta peniaze, ktoré opäť záhadne nájdeme vždy v peňaženke. Ešte väčšou záhadou je, keď peniaze vôbec nepotrebujeme a všetko to za nás zaplatí karta.

Zdá sa im to úplne jednoduché a takmer bez prekážok. Čo je na tom ťažké? Prečo teda nemôžu naložiť do košíka všetko, čo by chceli?

CHCEM TOTO A TOTO A AJ TAMTO …

Hodnota peňazí sa deťom vyjadruje veľmi ťažko. Je to pre nich niečo nepredstaviteľné, pretože vidia iba to, čo ako zákazníci zažívajú s rodičmi v obchode. Pripravme sa na to doma a prakticky …

Obchod a financie:

Otvorme peňaženku a poprezerajme všetky mince. Takto môžeme spoznávať čísla, ktoré na minciach sú a zároveň oboznamovať sa s ich vzhľadom. Zoraďte s deťmi mince od najmenšej po najväčšiu a tak aj spoločne zistíme, že ich hodnota zodpovedá veľkosti.

Spoznať hodnotu mincí môžeme aj tak, že 0,10€ vyskladáme z 0,01€ a zistíme, koľkokrát sa v danej minci 0,01€ nachádza. Obdobne to môžeme robiť s 1 € , 2 € a pod.

Hodnotu si ale takto vieme predstaviť len v číslach. Skúsme mince premeniť na tovar.

1 €

  • Koľko vajíčok dokážeme nakúpiť za 1 €?
  • Koľko balíkov cukríkov…?
  • Koľko jabĺčok …?
  • a pod

 Pomedzi poznávanie samotnej hodnoty peňazí môžeme porovnávať „Čoho sme dokázali nakúpiť viac a čoho menej?  Nakúpili sme niečoho rovnako?“

Vieme však upozorniť aj na dôležitosť a premyslenie nákupu: „Keby som si nakúpila 5 balíčkov cukríkov, bude mi to stačiť na celý deň pre celú rodinu? Neostal by niekto hladný a s boľavým bruškom?“ a pod.

ZÁBAVA V OBCHODE?

Upriamte pozornosť detí na etiketu. Spoločne čítajte o tom, čo ste vložili do košíka. Zisťujte, diskutujte a doma skontrolujte. Možno už niektoré miesta budete poznať 😊

Obchod a geografia:

Spoznávajme s deťmi pôvod potravín z našej špajze. Špajza môže predstavovať sklad obchodu, z ktorého čerpáme tovar pre zákazníkov. Správny predavač by mal o tovare vedieť takmer všetko. Pozrime sa s deťmi, čo z etikety vieme vyčítať. Zamerajme sa na pôvod potravín. Napríklad: Bazový sirup vyrobený na Slovensku –  Podbiel

Pripravte si mapu Slovenska a hľadajte s deťmi Podbiel. Prípadne vieme využiť internet a prostredníctvom Google Maps vieme aj priamo vyhľadať podnik, v ktorom bol sirup vyrobený.

S deťmi môžeme diskutovať o tom, prečo sa tam tovar vyrába (dostupnosť surovín na prípravu produktu a pod.) Máme pre vás jeden tip na zaujímavú knižku 🙂

Spojme poznávanie Slovenska aj so zmyslami. Ochutnávajte, voňajte, … 😊 Sami si možno pri návšteve Podbiela spomenieme, že práve odtiaľ pochádzal sirup, ktorý voňal prírodou a mal sladkú chuť bazy.

Želáme vám príjemnú zábavu v HRAvom obchode a zábavný nákup bez stresu 🙂

Komentáre

Pridať komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.