Zápis na školský rok 2020/2021   |  Viac informácií →

Cez zmysly k zmyslu alebo vidím, cítim, počuJEM

Niekto múdry raz kedysi dávno povedal, že všetkého veľmi podstatného je na svete 5. Máme 5 prstov na ruke, 5 zmyslových orgánov na tvári, 5  druhov chutí.  A to, že zmyslové orgány sú pre nás veľmi dôležité, o tom nemusíme vôbec pochybovať.  Pomáhajú nám spoznávať svet, pre deti sú informačným kanálom, zdrojom poznania.

Detské oči sú fascinujúce…, nielen preto, že ich pohľad je úprimný, hlboký, ale najmä preto, že je 100%. Na nič nepozerajú povrchne, vidia veci, ktoré nám „dospelákom“ v rýchlosti unikajú.

„Poď Katka ideme do obchodu.“ „ Do toho, pred ktorým minule stála teta s tým smiešnym psíkom v červenom svetríku s bielymi guličkami, mami“?

… samozrejme, že vy ani nemáte páru o tom, že tam minule taká pani stála a už vôbec nie, že mala psíka v svetríku! Iba ak, vás na to, vaša ratolesť upozornila. Sme príliš zahltení vlastným svetom na to, aby sme videli detaily bežných vecí. V tomto smere sa máme od nich čo učiť, minimálne to ako vnímať prítomný okamih, ako ho prežiť, precítiť všetkými zmyslami.

Dnešné deti nemajú o zrakové podnety núdzu, v svete mihotajúcich sa obrázkov je ich doslova prebytok. Na nás pedagógoch a rodičoch je potlačiť mihotajúce obrázky a skôr nasmerovať ich zrak tam , kde sa vytvoria prepojenia. Nájsť skryté predmety, ktoré sme v sklenej fľaši zaplavili šošovicou, priraďovanie tieňov k predmetom, tieňové divadlo, alebo vizuomotorické cvičenie – navliekaním papierovej ihly, to všetko sú činnosti, ktorými môžeme rozvinúť zrakové vnímanie a zapojiť pritom jemnú motoriku, ale aj dramatiku. Nebojte sa hrať! Použite šatku na oči, nechajte svoje deti precítiť aké to je keby sme tento úžasný zmysel, stratili? Ako vidia svet nevidiaci? Majú pomôcky? Môžeme ich cítiť aj my, ak áno kde? Krabičky od liekov sú skvelou ukážkou Brailovho písma.

Vedeli ste, že deti  vďaka čuchu rozpoznať spomedzi piatich svetrov sveter, ktorý mala na sebe ich mamička? Je to pre nich tak veľmi vzácna vôňa, že si ju rozoznajú veľmi ľahko. Preto napríklad pri adaptácii v MŠ ťahajú zo sebou tie veľké deky, textilné plienky a čokoľvek čo dokáže vôňu prenášať. Majú vás tak stále aspoň kúskom textilu pri sebe. Vedia však rozoznať vône s ktorými prichádzajú do kontaktu menej? Také pexeso by to mohlo overiť. Pýtate sa ako môže pexeso overiť čuchové vnímanie? No ľahko, ale len v prípade, že ho „upgradenete“ :-D. Vytvorte si vlastné stačia vám na to tégliky od jogurtu a kúsky aromatických potravín, alebo vajíčka z „kinderiek“, vatu a esenciálne oleje (to je však už level č.2, do toho sa pustite, až po zvládnutí prvej úrovne 😊). Inak ani také maľovanie kurkumou, červenou paprikou a korením nie je vôbec na zahodenie. Pritom sa hneď spoja dva výsledné efekty – štart čuchových buniek a voňavé abstraktné výtvarné diela.

Fúúúúúj, to nechcem… po vyslovení tejto vety, jedlo obyčajne končí pri troške šťastia, vypľuté naspäť v tanieri, keď máte šťastia menej, utierate stôl, zem, koberec a prípadne aj seba :-D. Deti vedia veľmi dobre, čo im chutí a čo nie, vedia však, že jazyk hrá v rozlišovaní druhov chutí dôležitú úlohu? Naberte si spoločne do chuťového pohárika napríklad citrónovú šťavu. Ako to chutí? Aj vám sa teraz pri tej predstave zmrštila tvár? Naučte sa spoločne chute opisovať, možno vám to pomôže v konečnom dôsledku minimálne k tomu, že budete menej upratovať, pretože chute svojho dieťatka budete lepšie poznať.

Adamko, poď sem (milý tón, 2 minúty bez odozvy)

Adamkoooooo (dôrazný tón, 2 minúty bez odozvy)

ADAM !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! (veľmi dôrazný tón, bez časového limitu s odozvou)

Počujú tie naše deti vôbec?! Odpoveď je ľahká, oni počujú. Počujú a vďaka sluchovému vnímaniu rozoznávajú zvuky. Vedia kto prišiel domov aj keď ho za zatvorenými dverami nevidieť. Zaštrngali kľúče od auta, potom ako ich ocko vybral z vrecka, zaklopkali opätky, prišla mamka. Vedia, čo sa chystá na papanie – praží sa cibuľka, na raňajky bude praženička, bude smootie – dovrčal smootie maker. Prenášanie zvukov je tiež veľká zábava. Skúste to doma s rúrou od vysávača alebo rolkou od kuchynskej utierky… „Auuuu mami, veď do toho tak nekrič!“ , ako je možné, že zvuk v rúrkach silnie? Vznikol nejako podobne aj telefón?  Ako počujú nepočujúci? Používame bezhovorové tzv. posunkové znaky aj my počujúci? Zdravíme a teda gestikulujeme?

Hmat je tiež veľmi intenzívnym zdrojom pre vytváranie predstáv o svete. Vďaka nemu deti spoznávajú vlastnosti predmetov a niektorých vzťahov medzi nimi. Už malé bábätká spoznajú tvár svojej mamičky vďaka hmatu. Hry na tajomné krabičky, v ktorých pomocou hmatu deti rozpoznávajú predmety nemajú konca. Spoznať kamaráta iba pomocou hmatu tiež nie je vôbec ľahké, ale to poznanie určite stojí za vynaloženú snahu.

Nechajte to teda na chvíľu iba na jeden zmysel a vycibrite si ho spoločne, spoznajte ho a prežite ho.

Komentáre

Pridať komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.